Home | Community | Message Board


SoulSpeciosa Kratom
Please support our sponsors.

Mushrooms, Mycology and Psychedelics >> Mushroom Cultivation

Welcome to the Shroomery Message Board! You are experiencing a small sample of what the site has to offer. Please login or register to post messages and view our exclusive members-only content. You'll gain access to additional forums, file attachments, board customizations, encrypted private messages, and much more!

Amazon Shop for: ½ Pint Jars, Brown Rice Flour, Perlite, Vermiculite

Jump to first unread post. Pages: 1
Offlineauto59009
enthusiast
Registered: 05/21/01
Posts: 376
Loc: Australia
Last seen: 15 years, 1 month
kinda urgent, pls read!
    #343182 - 06/18/01 01:41 AM (15 years, 5 months ago)

i understand that mycellium respiration will produce beads of water on the inside of a pf jar. after moving some jars close by an external heat source where they stay a constant 80F i noticed that tiny water droplets were forming inside the jars regardless of wether that area was colonized or not.

my question is, will this evaporating water leave the jars easily (of just go back into the BRF/Verm), and if so will it affect later fruitings due to a lower overall water content?

any help appreciated...

I am a compulsive liar:wink:
http://go.to/FreeSporeRing
http://www.lilshopofspores.com
http://www.shaman-australis.com/shroom


--------------------
I am a compulsive liar :wink:


Post Extras: Print Post  Remind Me! Notify Moderator
OfflineMattyB
enthusiast
Registered: 10/13/00
Posts: 238
Last seen: 3 years, 11 months
Re: kinda urgent, pls read! [Re: auto59009]
    #343218 - 06/18/01 02:22 AM (15 years, 5 months ago)

This is normal. Just keep the lids a little loose to allow for adequate evaporation. If it gets really bad to the point of no return and you start to see yellow spots forming where the water droplets are (this is water damage), it's always safer to just birth the cakes early and let them finish colonizing in the grow chamber.



Post Extras: Print Post  Remind Me! Notify Moderator
Invisiblepuscle
genius of love
Registered: 01/07/01
Posts: 4,539
Loc: NY
Re: kinda urgent, pls read! [Re: auto59009]
    #343238 - 06/18/01 02:43 AM (15 years, 5 months ago)

Yes, in a dry climate, you can easily bake your jars dry.



Post Extras: Print Post  Remind Me! Notify Moderator
OfflineTrippinRhino
addict

Registered: 03/24/01
Posts: 342
Loc: TX
Last seen: 10 years, 10 months
Re: kinda urgent, pls read! [Re: auto59009]
    #343254 - 06/18/01 03:16 AM (15 years, 5 months ago)

If you have a dry verm layer (you should). Turn the jars upside down for a while ane let the water drain into the verm. The verm will help wick the excess water away from the cake. As far as fruiting. I always case. Your cakes will draw moisture from the casing.... At the very least, double case your cakes with a little verm that can be misted up until pinning begins



--------------------
All rhinos are endangered species...save the rhinos


Post Extras: Print Post  Remind Me! Notify Moderator
Offlineauto59009
enthusiast
Registered: 05/21/01
Posts: 376
Loc: Australia
Last seen: 15 years, 1 month
Re: kinda urgent, pls read! [Re: TrippinRhino]
    #343278 - 06/18/01 04:21 AM (15 years, 5 months ago)

hey shit thats a damn good idea! i forgot entirely about double casing... thanks rhino!

I am a compulsive liar:wink:
http://go.to/FreeSporeRing
http://www.lilshopofspores.com
http://www.shaman-australis.com/shroom


--------------------
I am a compulsive liar :wink:


Post Extras: Print Post  Remind Me! Notify Moderator
Offlineauto59009
enthusiast
Registered: 05/21/01
Posts: 376
Loc: Australia
Last seen: 15 years, 1 month
Re: kinda urgent, pls read! [Re: puscle]
    #343281 - 06/18/01 04:24 AM (15 years, 5 months ago)

and thanks for the info puscle...
is this likely tho in my situation?
everyone talks about incubating jars at 80 or so, so it must be fairly common to have this happen?!

thanks!

I am a compulsive liar:wink:
http://go.to/FreeSporeRing
http://www.lilshopofspores.com
http://www.shaman-australis.com/shroom


--------------------
I am a compulsive liar :wink:


Post Extras: Print Post  Remind Me! Notify Moderator
Invisiblepuscle
genius of love
Registered: 01/07/01
Posts: 4,539
Loc: NY
Re: kinda urgent, pls read! [Re: auto59009]
    #343326 - 06/18/01 06:18 AM (15 years, 5 months ago)

Yeah, think about it. If I put something wet near something hot, it's gonna dry out. Very common mistake. I incubate at 85 degrees, but that's in a humidified incubator. You can use a cooler or a terrarium with perlite for humidity.



Post Extras: Print Post  Remind Me! Notify Moderator
Anonymous

Re: kinda urgent, pls read! [Re: puscle]
    #343439 - 06/18/01 10:13 AM (15 years, 5 months ago)

Nothing wrong with those water droplets unless it's severe. If anything, it's a good sign that your substrate is not too dry.


Take a trip to the Spore Lab @:
http://www.SporeLab.com
email: getspores@sporelab.com


Post Extras: Print Post  Remind Me! Notify Moderator
Offlinemiles
member
Registered: 11/22/00
Posts: 57
Last seen: 15 years, 4 months
Re: kinda urgent, pls read! [Re: puscle]
    #343548 - 06/18/01 01:17 PM (15 years, 5 months ago)

i find a regular camping-style cooler works great for colonization/incubation. its dark, mostly airtight, and retains a more steady temperature. a little perlite is all you need. just be sure to fan every now and again.



Post Extras: Print Post  Remind Me! Notify Moderator
Offlineauto59009
enthusiast
Registered: 05/21/01
Posts: 376
Loc: Australia
Last seen: 15 years, 1 month
Re: kinda urgent, pls read! [Re: miles]
    #344040 - 06/19/01 01:01 AM (15 years, 5 months ago)

hmmm it is official... too hot not enough humidity...
patches of mycellium have died of dehydration is what it looks like :frown: onlt the ones that were closest to heat source.

I am a compulsive liar:wink:
http://go.to/FreeSporeRing
http://www.lilshopofspores.com
http://www.shaman-australis.com/shroom


--------------------
I am a compulsive liar :wink:


Post Extras: Print Post  Remind Me! Notify Moderator
Jump to top. Pages: 1

Amazon Shop for: ½ Pint Jars, Brown Rice Flour, Perlite, Vermiculite

Mushrooms, Mycology and Psychedelics >> Mushroom Cultivation

Similar ThreadsPosterViewsRepliesLast post
* FAAAAAACK. I think I toasted my friends... quick Q... kinda urgent :) JacquesCousteau 694 9 05/15/05 01:31 PM
by hawksapprentice
* URGENT POLYFILL QUESTION! (leaving outta state in 5 minutes!) PookztA 369 2 10/29/05 10:50 AM
by stoner4life
* Re: OK....This Kinda sucks!! Ripper 795 6 01/24/00 07:07 PM
by AnubisRonin
* Can someone post a picture of a healthy colonized casing pls Syco 1,290 9 02/09/03 08:36 AM
by Syco
* my gro kit is in trouble! pls help! lizardking 641 7 04/10/03 04:43 PM
by lizardking
* Fruting stage - Pls help
( 1 2 all )
carbonsteel 2,130 30 05/18/09 08:26 AM
by Doc_T
* Incubation Problems/question jong21 810 4 11/15/03 05:06 PM
by enimatpyrt
* Types of Incubators
Fungi_x
575 1 11/19/06 10:53 PM
by Blutjager

Extra information
You cannot start new topics / You cannot reply to topics
HTML is disabled / BBCode is enabled
Moderator: Magash, Shroomism, george castanza, Prisoner#1, RogerRabbit, Citric, total, FooMan, 13shrooms, stonesun, EvilMushroom666, cronicr, PussyFart
788 topic views. 27 members, 96 guests and 32 web crawlers are browsing this forum.
[ Toggle Favorite | Print Topic | Stats ]
Search this thread:
Mushrooms.com
Please support our sponsors.

Copyright 1997-2016 Mind Media. Some rights reserved.

Generated in 0.05 seconds spending 0.006 seconds on 14 queries.